Η αυλαία των Πανελλαδικών εξετάσεων έπεσε την Παρασκευή για τη μεγάλη πλειονότητα των εφήβων υποψηφίων μας επιβεβαιώνοντας πανηγυρικά για μια ακόμα χρονιά τα δεινά της Παιδείας μας. Η ανοιχτή, κλιμακούμενη και ποιοτική θεματοδοσία των φετινών δοκιμασιών απαλλαγμένη από τον βρόγχο της βαθμολογικής βάσης θα επιτρέψει ασφαλώς την αποτελεσματική διαβάθμιση των μοχθούντων, παράλληλα όμως θα διαγνώσει το τραγικά χαμηλό επίπεδο της Παιδείας μας (άρθρο στον σημερινό «Κόσμο του Επενδυτή»).
Οι επιδόσεις των μαθητών μας στη Νεοελληνική Γλώσσα, τα Μαθηματικά, τη Φυσική, τα Αρχαία για να αρκεστούμε σε μερικά μόνο μαθήματα που διδάσκονται πολλά χρόνια στο δωδεκάχρονο σχολείο μας είναι κάτω από τη βάση. Το γνωστικό έλλειμμα είναι στατιστικά πασιφανές και διευρύνεται θεαματικά μόλις τα θέματα των Πανελλαδικών δοκιμασιών αρχίζουν να αξιώνουν γνώσεις προγενέστερων τάξεων.
Η γενικότερη αποδιοργάνωση ενός σχολείου στο οποίο ουδείς εκπαιδευτικός αξιολογείται έχει εξαφανίσει την ελάχιστη υποτυπώδη και προσχηματική διαγνωστική αξιολόγηση καθώς όλοι προβιβάζονται χωρίς καμία δυσκολία και καμία προσπάθεια. Ο μύθος του σκληρά εργαζόμενου μαθητή περιορίζεται αποκλειστικά στην τελευταία λυκειακή τάξη στην οποία καλείται να διαχειριστεί με αποσπασματικές λογικές εξετάσεων μια ύλη η οποία είναι λογική συνέχεια προηγούμενων τάξεων.
Κανέναν δεν ανησυχεί το γεγονός ότι οι μισοί τελειόφοιτοι του Λυκείου μας γράφουν στην Νεοελληνική Γλώσσα κάτω από τη βάση. Αντιθέτως πολλοί επικρίνουν τη σημασία της αυτομόρφωσης και της δια βίου μάθησης, την οποία κλήθηκαν να σχολιάσουν οι υποψήφιοι, ως ωμή ιδεολογική χειραγώγησή τους. Οι δημόσιοι επικριτές του θέματος της Νεοελληνικής Γλώσσας ανήκουν στις δυνάμεις εκείνες που προτρέπουν τους συναδέλφους τους να ακυρώσουν στην πράξη την προτεινόμενη αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων.
Η ευθύνη για τα δεινά της Παιδείας μας ανήκει ασφαλώς σε όλους εκείνους που δεν τολμούν να βάλουν «το μαχαίρι στο κόκκαλο» αλλά και σε εκείνους που συστηματικά ακυρώνουν με συντεχνιακά ιδεότυπα κάθε απόπειρα βελτίωσης και προόδου. Κανέναν δεν ανησυχεί το γεγονός ότι οι επιδόσεις των υποψηφίων στα Μαθηματικά και στις Φυσικές Επιστήμες κινούνται κατά τη συντριπτική τους πλειοψηφία κάτω από τη βάση.
Αντιθέτως, όλοι μας θα ανοίξουμε τη μεγάλη συζήτηση για σπουδές, επαγγέλματα, μηχανογραφικά και βάσεις χωρίς να συνειδητοποιούμε ότι οι μισοί από τους επιτυχόντες στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ την τελευταία δεκαετία μετεξελίσσονται απλά σε αιώνιους φοιτητές που αδυνατούν να περατώσουν τις σπουδές τους. Μια άμεση και ρεαλιστική πρόταση ανάταξης και ανάτασης είναι ασφαλώς η Πανελλαδική εξέταση να αναφέρεται αυτονοήτως σε όλη την διδασκόμενη λυκειακή ύλη.
Οι ιδεολογικοί επικριτές των Πανελλαδικών αξιολογήσεων που καταγγέλλουν τη λογική των SOS θεμάτων και τη συγγένειά τους με τα θέματα της Προσομοίωσης οφείλουν να αντιληφθούν την χρεοκοπία μιας Παιδείας η οποία εκπέμπει χρόνια τώρα το δικό της SOS μήνυμα. Το τίμημα της χρεοκοπίας της εκπαίδευσης μας, που αποτιμάται και από διεθνείς οργανισμούς, δε θα χρειαστεί ίσως προσφυγή στην αναγκαστική τους υποτέλεια θα καταστήσει όμως τους πολίτες πένητες μιας πληρωμένης αμάθειας.
Ο Γεώργιος Κωνσταντίνου Χατζητέγας γεννήθηκε στο Βουκουρέστι το 1957 από βλαχόφωνους Έλληνες γονείς και επαναπατρίσθηκε το 1966. Σπούδασε Φυσική στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας. Από το 1982 διευθύνει φροντιστήρια γενικών εξετάσεων στην Αθήνα. Διδάσκει το μάθημα της Φυσικής σε υποψήφιους ΑΕΙ και ΤΕΙ. Αρθρογραφεί σε εφημερίδες και περιοδικά για επίκαιρα εκπαιδευτικά ζητήματα, συμμετέχει σε προγράμματα εφαρμοσμένου επαγγελματικού προσανατολισμού και σε πλήθος σχετικών σεμιναρίων – διαλέξεων – εκπομπών σε όλη την Ελλάδα. Είναι μέλος της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών και της Εταιρείας Αρωμανικού Πολιτισμού. Το 2004 εκλέχθηκε Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδας. … ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Η Ανατροπή του Ελληνικού Μύθου είναι ένα δοκίμιο που συμπυκνώνει τις αναζητήσεις και τους προβληματισμούς μιας δημιουργικής και πολυτάραχης οκταετίας στην πρώτη γραμμή, στα συλλογικά δρώμενα των Φροντιστών. Το βιβλίο αποδεικνύει ότι το φροντιστήριο δεν αποτελεί ένα εγχώριο φαινόμενο, αλλά διεθνές και διαχρονικό εκπαιδευτικό γεγονός. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Συμπληρώστε το e-mail σας στο παρακάτω πεδίο για να ενημερώνεστε πρώτοι από το ιστολόγιο.