Η φιλόλογος κ. Χαρά Αγγελή επισημαίνει για την αυριανή εξέταση στη Λογοτεχνία
Η εξέταση στο μάθημα της Λογοτεχνίας αναφέρεται σε πεζό ή ποιητικό κείμενο. Στηριζόμενοι στα θέματα των Πανελληνίων εξετάσεων από το 2000 ως το 2008 μπορούμε να παρατηρήσουμε τα εξής:
Είναι αναγκαία η γνώση των χαρακτηριστικών στοιχείων της ποίησης ή της πεζογραφίας του κάθε λογοτέχνη. Διαβάζουμε, επίσης, το εισαγωγικό κείμενο για κάθε έργο και τα συνοδευτικά κείμενα που βρίσκονται σε Παράρτημα (Γ΄ μέρος).
Δίνουμε βαρύτητα στην κατανόηση των αφηγηματικών τεχνικών. Ενδεικτικά: ο τύπος του αφηγητή και ο ρόλος του, η εστίαση, η αφηγηματική οργάνωση του χρόνου, η λειτουργία των περιγραφών και των διαλόγων, τα δραματικά απρόοπτα, η τραγική ειρωνεία.
Εντοπίζουμε τα στοιχεία που σχετίζονται με τη γλώσσα, το ύφος, τα εκφραστικά μέσα.
Επικεντρωνόμαστε στα πρόσωπα, τους χαρακτήρες, τα συναισθήματα, τις συγκρούσεις που προωθούν τη δράση.
Μαθαίνουμε για το ιστορικό – κοινωνικό πλαίσιο και για τις ιδιαίτερες συνθήκες της ζωής του συγγραφέα, γιατί αυτές οι πληροφορίες μας διευκολύνουν στην ερμηνεία του κειμένου.
Ως προς το σχολιασμό παραγράφου συνδυάζουμε την ερμηνευτική ανάλυση με στοιχεία της τεχνικής.
Στην ερώτηση με το Παράλληλο Κείμενο:
α)Αν ζητούν σύγκριση των δύο κειμένων, γράφω ομοιότητες και διαφορές ως προς τη μορφή και το περιεχόμενο.
β)Αν εξειδικεύουν το ερώτημα, απαντώ μόνο στο συγκεκριμένο (π.χ. ομοιότητες: γράφω μόνο ομοιότητες ως προς τη μορφή και το περιεχόμενο / διαφορές στο περιεχόμενο: γράφω μόνο διαφορές ως προς το περιεχόμενο και όχι προς τη μορφή).
Επιλογικά: Η διεισδυτική ανάγνωση του κειμένου, η γνώση των στοιχείων που προαναφέρθηκαν, η ικανότητα να τα εντοπίζουμε στο κείμενο και η προσεγμένη χρήση του λόγου μπορούν να μας βοηθήσουν στην επιτυχία του στόχου μας, την οποία εύχομαι ολόψυχα.
Υποσημείωση: Όλα τα κείμενα, πεζά ή ποιητικά, πρέπει να αντιμετωπιστούν με την ίδια σοβαρότητα και να μην αποκλείσετε κάποιο απ’ αυτά από τη μελέτη σας. Σε περίπτωση που κάποιοι/ες από σας είναι ριψοκίνδυνοι/ες, θα πρέπει να είστε έτοιμοι/ες να υποστείτε και τις συνέπειες ενός επιλεκτικού διαβάσματος. Παρόλα αυτά μπορούμε να αναφέρουμε τα εξής: το 2006 ήταν η τελευταία φορά που μπήκε στις εξετάσεις του Ιουνίου πεζό κείμενο («Το Όνειρο στο κύμα»). Με αυτή την έννοια τα πεζά έχουν αυξημένες πιθανότητες να μπουν στις τρέχουσες εξετάσεις και κυρίως «Το αμάρτημα της μητρός μου» και η «Ιστορία ενός αιχμαλώτου». Ως προς τα ποιήματα: «Μικρή Ασυμφωνία εις Α Μείζον», «Ο Ελεγκτής», «Ο Κρητικός», «Γάς Ομφαλός», «Ο Πληθυντικός Αριθμός» είναι αυξημένης επικινδυνότητας και κατά δεύτερο λόγο «Μελαγχολία του Ιάσωνος Κλεάνδρου…» και «Σονάτα του Σεληνόφωτος» (έτος Ρίτσου). Όλα αυτά βέβαια αποτελούν υποθέσεις και στερούνται αποδεικτικής αξίας.
Υ.Γ. του ιστολογίου
Προσέξτε και την επισήμανση της κ. Φανής Μέγα
Βιζυηνός και σίγουρα πεζό για εκείνους που τους αρέσει το ρίσκο λέει και η κ. Φανή… Πάντως ο καλά διαβασμένος είναι έτοιμος για κάθε ενδεχόμενο χωρίς εξαιρέσεις και προφητείες. Η ύλη είναι πεπερασμένη όμως οι δημιουργικές συνθέσεις ερωτήσεων και θεμάτων ανεξάντλητες. Επιστρατεύστε την κρίση, τη φαντασία και δώστε τον καλύτερο εαυτό σας στην τρίωρη εξέταση.
Καλή επιτυχία σε όλους
Ο Γεώργιος Κωνσταντίνου Χατζητέγας γεννήθηκε στο Βουκουρέστι το 1957 από βλαχόφωνους Έλληνες γονείς και επαναπατρίσθηκε το 1966. Σπούδασε Φυσική στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας. Από το 1982 διευθύνει φροντιστήρια γενικών εξετάσεων στην Αθήνα. Διδάσκει το μάθημα της Φυσικής σε υποψήφιους ΑΕΙ και ΤΕΙ. Αρθρογραφεί σε εφημερίδες και περιοδικά για επίκαιρα εκπαιδευτικά ζητήματα, συμμετέχει σε προγράμματα εφαρμοσμένου επαγγελματικού προσανατολισμού και σε πλήθος σχετικών σεμιναρίων – διαλέξεων – εκπομπών σε όλη την Ελλάδα. Είναι μέλος της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών και της Εταιρείας Αρωμανικού Πολιτισμού. Το 2004 εκλέχθηκε Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδας. … ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Η Ανατροπή του Ελληνικού Μύθου είναι ένα δοκίμιο που συμπυκνώνει τις αναζητήσεις και τους προβληματισμούς μιας δημιουργικής και πολυτάραχης οκταετίας στην πρώτη γραμμή, στα συλλογικά δρώμενα των Φροντιστών. Το βιβλίο αποδεικνύει ότι το φροντιστήριο δεν αποτελεί ένα εγχώριο φαινόμενο, αλλά διεθνές και διαχρονικό εκπαιδευτικό γεγονός. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Συμπληρώστε το e-mail σας στο παρακάτω πεδίο για να ενημερώνεστε πρώτοι από το ιστολόγιο.