Στην αυριανή πρεμιέρα των Πανελλαδικών Εξετάσεων στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας οι θεματοδότες δεν μπορούν να αγνοήσουν την κρίση των αξιών, των θεσμών και των τρόπων που βυθίζει τη χώρα και προκαλεί τον μεγαλύτερο κοινωνικό αναβρασμό των τελευταίων δεκαετιών. Αναμένεται θέμα εθνικής ανάτασης λένε οι επαΐοντες και επιστρατεύουν από τον Μακρυγιάννη μέχρι τον Μίκη. Ο ρόλος της παιδείας και των πνευματικών ανθρώπων στον αναστοχασμό της επίπλαστης «ευδαιμονίας» μας θα αποτελέσει ασφαλώς ζητούμενο της εξέτασης.
Το βράδυ στη ραδιοφωνική μας εκπομπή στο Pedio Radio στις 10.30 θα υπογραμμίσουμε για πολλοστή φορά ότι ειδικά στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας δεν υπάρχουν SOS καθώς η θεματογραφία εξαντλείται πάντα και στο σχολείο και στο φροντιστήριο. Για τους πλέον απαιτητικούς επιστρατεύσαμε πάντως τις διακεκριμένες φιλολόγους κυρίες Ιωάννα Αγγελή και Φανή Μέγα. Δείτε στο εσωτερικό του άρθρου τις δικές τους προσεγγίσεις.
Η κ. Ιωάννα Αγγελή έγραψε για το ιστολόγιο:
Το μάθημα της γλώσσας δεν απαιτεί τη στείρα αποστήθιση γνώσεων αλλά την άντληση γενικότερων γνώσεων από επιστήμες όπως η κοινωνιολογία, η αγωγή του πολίτη, ακόμα και από τη φιλοσοφία σε συνδυασμό με τους προβληματισμούς, τις προσωπικές ανησυχίες και ευαισθησίες κάθε νέου ανθρώπου. Το μάθημα της γλώσσας, επίσης, δεν είναι μάθημα λογοτεχνικού ταλέντου, ούτε άκρατου υποκειμενισμού.
Ο μαθητής καλείται να αποδείξει και να επιχειρηματολογήσει με σαφήνεια, να προβάλει την εκφραστική του δεινότητα χωρίς ανούσια λεξιθηρία, σε ένα γραπτό με ειρμό και συνοχή. Το γεγονός ότι η παραγωγή λόγου διεκδικεί το 40% της συνολικής βαθμολογίας, προσφέρει τη δυνατότητα στους μαθητές, για τους οποίους ο γραπτός λόγος δεν είναι το δυνατό τους σημείο, να διεκδικήσουν μία αξιοπρεπή βαθμολογία από το υπόλοιπο 60%, που απαιτεί εξάσκηση και προσοχή κι όχι απαραίτητα υπόβαθρο στο συγκεκριμένο γνωστικό αντικείμενο.
- Μια προσεγμένη περίληψη απαιτεί την ομαλή διάρθρωση των βασικών στοιχείων του κειμένου, προσωπικό λόγο σε τρίτο πρόσωπο, παράλειψη μεταφορικών φράσεων.
- Μία ολοκληρωμένη νοηματική τοποθέτηση, απαιτεί την προσεκτική ανάλυση των σημείων που είναι ασαφή με προσωπικό λόγο κι όχι επανάληψη των φράσεων του κειμένου.
- Η εύστοχη απάντηση στην πλειοψηφία της θεωρίας και των γλωσσικών ασκήσεων, που δεν αποτελούν δύσκολη υπόθεση, σε συνδυασμό με μια συμπαθητική έκθεση είναι δυνατό να εξασφαλίσουν την επιθυμητή επίδοση για την πρώτη επιλογή του μηχανογραφικού.
Χρήσιμο θα ήταν να δοθεί μια επιπλέον προσοχή σε θέματα επικαιρότητας που είναι δυνατό να αποτελέσουν έναυσμα για το θέμα της έκθεσης, όπως οι νέες τεχνολογίες στην εκπαίδευση, η αντικοινωνική συμπεριφορά των νέων και γενικότερα των πολιτών, ο ρατσισμός, η ανεργία, οι εξαρτήσεις που πλήττουν τη νεολαία, τα αρχαία μνημεία ως πολιτιστική κληρονομιά, το νεανικό γλωσσικό ιδίωμα, η φύση και το οικολογικό πρόβλημα.
Βέβαια, οι βασικές έννοιες που απασχολούν τη γλώσσα προσφέρουν το υπόβαθρο για την άντληση στοιχείων και τελικά την αντιμετώπιση οποιουδήποτε θέματος με επιτυχία. Έννοιες όπως: δημοκρατία, ελευθερία, νόμοι, τεχνολογία – επιστήμη, πόλεμος – ειρήνη, διαπροσωπικές σχέσεις, Ευρώπη – διεθνισμός, υπερκατανάλωση – διαφήμιση, Μ.Μ.Ε., τουρισμός, δικαιώματα, πατριωτισμός, ψυχαγωγία. Ο ρόλος της παιδείας, του πνευματικού ανθρώπου και ειδικότερα του εκπαιδευτικού τοποθετούνται, συχνά, σε ένα από τα δύο ερωτήματα, σε συνδυασμό με τη βασική έννοια.
Η ψυχραιμία αποτελεί το επιστέγασμα για την ολοκλήρωση της προσπάθειας.
Η κ. Φανή Μέγα συνιστά στους υποψηφίους για το αυριανό διαγώνισμα:
- Μετά τις 7μμ. την παραμονή των εξετάσεων κλείνουμε τα βιβλία· χαλαρώστε και διαχειριστείτε το άγχος σας· ακούστε μουσική και τις αγχολυτικές εκπομπές του Pedio Radio· το βραδυνό φαγητό να είναι ελαφρύ και να αποφύγουμε το ξενύχτι· ένα καλό πρωϊνό είναι απαραίτητο.
- Στις επίμονες ερωτήσεις πολλών για πιθανά θέματα μπορούμε ενδεικτικά να αναφέρουμε τη Δημοκρατία και την υπονόμευσή της (βία, εγκληματικότητα, απολιτικοποίηση, λαϊκισμός, μεσσιανισμός κ.ά), τα γλυπτά του Παρθενώνα, ο ρατσισμός, οι μετανάστες και οι πρόσφυγες συμπληρώνουν τις φήμες και τις προβλέψεις.
Το ιστολόγιο συμπληρώνει ότι όλα όσα ακούγονται ανήκουν στη σφαίρα των διδαγμένων. Καλή Επιτυχία σε όλους!!
ΠΟΛΥ ΚΑΛΗ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ. ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ Ο,ΤΙ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΓΙΑ ΜΙΑ ΤΕΛΙΚΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ .ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΣΕ ΟΛΟΥΣ!!!
Χαιρετώ τους συναδέλφους από την Αθήνα. Επιτρέψτε μου να διαφωνήσω με τις προβλέψεις σας, οι οποίες σχετίζονται άμεσα με την επικαιρότητα (βία, ανεργία κ.λπ.). Νομίζω ότι η επιτροπή θα μας εκπλήξει με την επιλογή της.
Ευχαριστώ
Καλή δύναμη
Με τιμή
Μανόλης Μαυράκης
Δ/ντής Σπουδών
Φροντιστήρια Πουκαμισάς
Ηράκλειο Κρήτης
Πέμπτη, 13/5/2010, 23.13