κ. ΤΕΛΙΔΗΣ («ΕΘΝΟΣ»): Κύριε Πρόεδρε έναν καθηγητή που κάνει ιδιαίτερα στους μαθητές της τάξης του και τα παίρνει μαύρα βέβαια σε οποιαδήποτε χώρα της Ευρώπης θα τον θεωρούσαν επίορκο και θα τον έδιωχναν, θα τον έδιωχνε η ίδια η κοινωνία. Εδώ τα πράγματα είναι κάπως διαφορετικά.
Υπάρχει η κακώς εννοούμενη συναδελφική αλληλεγγύη ίσως και για μερικούς και πολιτική αλληλεγγύη, το έχουμε δει. Ας πούμε το κόμμα σας τον περασμένο Μάρτιο καταψήφισε τον νόμο τον σχετικό που φέρνει τον καινούργιο το πιο αυστηρό πειθαρχικό δίκαιο για τους δημοσίους υπαλλήλους.
Θέλω να σας ρωτήσω τι πρέπει να κάνουμε μ’ αυτόν τον εκπαιδευτικό και καταλαβαίνετε ότι επί του πρακτέου δεν είναι μόνο ο εκπαιδευτικός τι πρέπει να κάνουμε μ’ όλους αυτούς τους επίορκους δημόσιους υπαλλήλους;
Α. ΤΣΙΠΡΑΣ: Το πρώτο πράγμα που έχουμε να κάνουμε είναι να δώσουμε τη δυνατότητα ο εκπαιδευτικός ή ο μέσος δημόσιος υπάλληλος να μπορεί να ζει με αξιοπρέπεια από το μισθό του, γιατί υπηρετεί όχι ένα επάγγελμα, αλλά ένα λειτούργημα, μαθαίνει γράμματα στα παιδιά μας και άρα δεν μπορεί να ζήσει με 600 ή 500 ευρώ. Και όταν φθάσουμε στο επίπεδο αυτό θα πρέπει να είμαστε πάρα πολύ αυστηροί με την τήρηση της νομιμότητας. Αλλά πρέπει πρωτίστως να φθάσουμε σε αυτό το επίπεδο. Μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας.
Όταν εξαθλιώνεις ένα μέσο πολίτη, είτε είναι δημόσιος υπάλληλος, είτε είναι ιδιωτικός, εν προκειμένω όμως μιλάτε για φαινόμενα στη Δημόσια Διοίκηση, όταν τον εξαθλιώνεις πρέπει να βρει ένα τρόπο να ζήσει.
Και εγώ θέλω να σας πω ότι ακόμα και την περίοδο πριν την κρίση, διότι έτσι δομήθηκε η οικονομική ζωή στη χώρα μας, όλοι ξέραμε ότι υπάρχει το πρόβλημα της παραπαιδείας στη χώρα μας. Όχι μόνο το ξέραμε το αφήναμε και να γιγαντώνεται, απαξιώνοντας την παιδεία, απαξιώνοντας το δημόσιο σχολείο, μετατρέποντας το δημόσιο σχολείο σε πάρεργο των φροντιστηρίων. Είναι υποκριτικό τώρα να αιφνιδιαζόμαστε που ένας καθηγητής ψάχνει να βρει τρόπο.
Όταν λοιπόν του δώσουμε τη δυνατότητα να μπορέσει να ζήσει με αξιοπρέπεια, όταν επενδύσουμε στη γνώση και ξαναφτιάξουμε το δημόσιο σχολειό κύτταρο του εκπαιδευτικού μας συστήματος και δώσουμε όλες εκείνες τις παροχές που δίνουν οι άλλες ευρωπαϊκές χώρες γιατί είμαστε η τελευταία σε δημόσιες δαπάνες για την παιδεία, τελευταίοι σ’ όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, όταν τα κάνουμε όλα αυτά τότε βεβαίως θα πρέπει να είμαστε και πάρα πολύ αυστηροί και όποιος είναι επίορκος, να τιμωρείται με αποπομπή βεβαίως να χάνει τη δουλειά του όποιος είναι επίορκος. Αλλά δεν πρέπει πρωτίστως να σταματήσει όλη αυτή η υποκρισία;
Το λέω αυτό γιατί είναι παρόμοιο με την συζήτηση που υπήρχε για την Ύδρα. Εμείς είμαστε οι πρώτοι οι οποίοι θα καταπολεμήσουμε την ανομία και την φοροδιαφυγή. Η φοροδιαφυγή όμως δεν αντιμετωπίζουμε με επικοινωνιακά σόου. Εάν δεν δώσεις την αίσθηση στη κοινωνία ότι πιάνεις το μεγάλο κεφάλι, γιατί το ψάρι βρωμάει από το κεφάλι λέει μια παροιμία, δεν μπορείς ν’ ασχολείσαι με την ουρά και να νομίζεις ότι είσαι αποτελεσματικός.
Άρα λοιπόν η απάντησή μου στο ερώτημά σας είναι ότι χρειάζονται σημαντικές αλλαγές στον τρόπο με τον οποίον συγκροτούμε και την Δημόσια Διοίκηση αλλά και τις παροχές που δίνουμε στους δημόσιους λειτουργούς. Θα μπορούσα να σας δώσω και ένα άλλο παράδειγμα πιο ουσιαστικό από τον καθηγητή.
Πάτε σε ένα δημόσιο νοσοκομείο. Δεν ξέρουμε ότι είναι μοναδικό φαινόμενο στην Ευρώπη σε τόσο μεγάλη διάδοση το φακελάκι; Κλείνουμε τα μάτια μας μπροστά σ’ αυτό; Ναι τα κλείνουμε τόσα χρόνια. Γιατί τα κλείνουμε τα μάτια μας; Διότι ήταν συνειδητή η επιλογή από τις κυβερνήσεις της απαξίωσης του δημόσιου νοσοκομείου, του δημόσιου συστήματος υγείας. Διότι ήταν η πιο επικερδής επένδυση στον ιδιωτικό τομέα τα ιδιωτικά νοσηλευτήρια.
Εμείς λοιπόν έχουμε στρατηγικό σχέδιο, δεν μιλάω ότι αυτά μπορούν να γίνουν αύριο, αλίμονο, αλλά έχουμε στρατηγικό σχέδιο ν’ αναβαθμίσουμε τις δημόσιες παρεχόμενες υπηρεσίες, κοινωνικές υπηρεσίες, στην παιδεία, στην υγεία και όταν τις αναβαθμίσουμε να είμαστε ναι, πολύ αυστηροί στους επίορκους. Θα είμαστε πρώτοι εμείς οι αριστεροί οι οποίοι θα πρέπει να συγκρουστούμε με την διαφθορά από το ψηλότερο έως το χαμηλότερο επίπεδο.