Οι μαθητές στο μάθημα της Γλώσσας μπορούν να στείλουν μία επιστολή στον παίκτη της αγαπημένης τους ομάδας, ο οποίος απογοήτευσε με την απόδοσή του στο προηγούμενο κυριακάτικο παιχνίδι. Στο μάθημα των Θρησκευτικών μπορούν να λάβουν απαντήσεις για τους ναούς και τον τρόπο λατρείας μακρινών στην Ελλάδα λαών. Πρόκειται για ενδεικτικά παραδείγματα της φιλοσοφίας των νέων προγραμμάτων σπουδών, που εφαρμόζονται φέτος πιλοτικά σε 188 σχολεία της χώρας. Στόχο έχουν να καταπολεμήσουν την αποστήθιση, να κάνουν το σχολείο γοητευτικό, να μάθουν στους μαθητές τον τρόπο να βρίσκουν μόνοι τους τη μάθηση, τις πηγές της γνώσης που αλλάζει. Ομως, όσο κι αν τις τελευταίες δεκαετίες όλες οι ηγεσίες του υπουργείου Παιδείας παραδέχονταν ότι ο βασικός «πόλεμος» πρέπει να είναι κατά της παπαγαλίας, τίποτα δεν έχει αλλάξει…(Πηγή Καθημερινή)
Ειδικότερα, τα νέα προγράμματα σπουδών εφαρμόζονται σε 21 νηπιαγωγεία, 99 δημοτικά και 68 γυμνάσια. «Συνδυάζουν μεταξύ τους τη διδακτική αντικειμένων και καθιερώνουν τις βιωματικές δράσεις, που συνδέουν την εκπαίδευση με την καθημερινή ζωή. Το κυριότερο, ωστόσο, είναι πως τα νέα προγράμματα οργανώνονται με βάση το τι πρέπει να έχει μάθει ο μαθητής στο τέλος της διδασκαλίας κάθε ενότητας αντί της περιγραφής της ύλης, στην οποία κυρίως εστιάζονται τα υφιστάμενα προγράμματα. Επιπλέον ξεφεύγουν από το μονοπώλιο του ενός εγχειριδίου ανά μάθημα και αξιοποιούν πληθώρα εκπαιδευτικών υλικών, έντυπων και ψηφιακών», ανέφερε, μιλώντας στην «Κ», ο γ. γ. του υπ. Παιδείας κ. Βασίλης Κουλαϊδής.
Ενδεικτικά, όπως εξήγησε στην «Κ» η εμπειρογνώμων για την Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία καθηγήτρια στο ΑΠΘ κ. Αννα Αναστασιάδη-Συμεωνίδη «αξιοποιώντας ενδιαφέροντα των μαθητών, προσπαθούμε να κάνουμε το σχολείο πιο γοητευτικό, να κάνουμε τον μαθητή να αγαπήσει τη γνώση και να μάθει πώς να την αναζητεί». Χαρακτηριστικό είναι ότι ο εκπαιδευτικός μπορεί να επιλέξει να ασχοληθεί με όποιο τύπο κειμένου αρμόζει στο επίπεδο και στα ενδιαφέροντα της τάξης του. Στα Θρησκευτικά, εξάλλου, το πρόγραμμα λαμβάνει υπόψη τις σύγχρονες ανάγκες των μαθητών. «Οι συντεταγμένες του έχουν επίκεντρο την Ορθόδοξη παράδοση του τόπου και ανοίγονται οργανικά στις κύριες χριστιανικές παραδόσεις της Ευρώπης και του κόσμου, καθώς και στα μεγάλα θρησκεύματα. Αυτό προάγει τη γνωριμία, την κριτική κατανόηση, τον σεβασμό και τον διάλογο μεταξύ των ανθρώπων και των πολιτισμών με διαφορετικές θρησκευτικές αντιλήψεις», λέει ο σχεδιασμός. Ως προς τα Μαθηματικά, στόχος είναι οι μαθητές να αναπτύξουν την ικανότητα να αναλύουν και να ερμηνεύουν τον κόσμο αξιοποιώντας τα Μαθηματικά ως εργαλείο, αλλά και να αναπτύξουν ικανότητες όπως να γενικεύουν, να τεκμηριώνουν, να διατυπώνουν με ακρίβεια.
Στην εκπόνηση των νέων προγραμμάτων απασχολήθηκαν 220 εμπειρογνώμονες, πανεπιστημιακοί, σχολικοί σύμβουλοι και εκπαιδευτικοί. Το έργο υποστηρίχθηκε από εμπειρογνώμονες από τη Φινλανδία, τη Βρετανία, τις ΗΠΑ και την Κύπρο. Οι εκπαιδευτικοί των σχολείων πιλοτικής εφαρμογής θα επιμορφωθούν καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Πάντως, το πρόγραμμα προκάλεσε τις αντιδράσεις των ομοσπονδιών.
Η ΟΛΜΕ ανέφερε ότι «κανένα πιλοτικό πρόγραμμα δεν μπορεί να λειτουργήσει αποτελεσματικά στο πλαίσιο του φτηνού και ευέλικτου σχολείου, με δεδομένη την υποχρηματοδότηση και τις μεγάλες ελλείψεις στην υλικοτεχνική υποδομή. Σε ανεπαρκείς, μίζερες αίθουσες, χωρίς εργαστήρια και υλικοτεχνικό εξοπλισμό μόνο προγράμματα “του ποδαριού” και της “αρπαχτής” μπορούν να εφαρμοστούν για την “αξιοποίηση” του ΕΣΠΑ».
Επίσης, η ΟΛΜΕ και η ΔΟΕ διαμαρτύρονται για την απόφαση, η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών να πραγματοποιηθεί εκτός εργασιακού ωραρίου (Παρασκευή απόγευμα, Σάββατο και Κυριακή) και χωρίς οικονομική αποζημίωση.
Σημείωση του Ιστολογίου: στο “κάδρο” της κρίσης έχουν περίοπτη θέση οι αντιδραστικές θεωρίες ψευδεπίγραφων “προοδευτικών” συντεχνιών που παράγουν τον φόβο και επενδύουν “πολιτικά” στην κατάθλιψη…