Οι αλλοδαποί μαθητές είναι συχνότερα τα θύματα bullying λόγω της διαφορετικότητάς τους, αλλά μετατρέπονται και σε θύτες όταν υπερισχύουν αριθμητικά των Ελλήνων. Μαθήτρια της Α’ Γυμνασίου, από οικογένεια μεταναστών με πολλά χρόνια στην Ελλάδα, είχε καλύτερες επιδόσεις από τις Ελληνίδες συμμαθήτριές της. Σχεδόν καθημερινά έβλεπε το τετράδιό της σκισμένο, με τις εργασίες της να έχουν κάνει “φτερά”. Μετά από έξι μήνες υποχρεώθηκε να αλλάξει τμήμα και στη συνέχεια σχολείο. Σε δημοτικό σχολείο, μαθητές υπέκλεψαν την ηλεκτρονική διεύθυνση συμμαθήτριάς τους και με αυτούς έστελναν δεκάδες μηνύματα σε αγόρια, στα οποία φαινόταν η ίδια να τους κάνει ερωτική εξομολόγηση ή να τους αποκαλύπτει υποτιθέμενες μύχιες σκέψεις της. Το κορίτσι υποστηρίζεται σήμερα από ψυχολόγους. Σε άλλο σχολείο, μαθήτρια της Β’ Γυμνασίου, που έκανε το “λάθος” να έρθει κοντά με συμμαθητή της σε ένα διάλειμμα, υφίστατο επί μήνες ψυχολογικό εκβιασμό από άτομα που υποστήριζαν πως τους είχαν φωτογραφήσει και ζητούσαν διάφορα “θελήματα” για να μη δημοσιοποιήσουν το υλικό. Τα παραπάνω είναι τρία μόνο από τα εκατοντάδες κρούσματα σχολικού εκφοβισμού που μοιράστηκαν μαθητές με τους ερευνητές, σε συζητήσεις μαζί τους στο πλαίσιο πανευρωπαϊκής έρευνας για την έκταση και τα χαρακτηριστικά του φαινομένου, που παίρνει γενικευμένη μορφή και ανησυχητικές διαστάσεις και στην Ελλάδα. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, που θα παρουσιαστεί αύριο, στο πλαίσιο ημερίδας στη Θεσσαλονίκη, δεν καταγράφεται πλέον ούτε ένας μαθητής ή μαθήτρια που να μην έχει υπάρξει θύμα ή θύτης κάποιας μορφής bulying, όπως είναι η διεθνής ονομασία του σχολικού εκφοβισμού.
Σιωπηρή συναίνεση
“Ακόμα κι αυτός που τηρεί ουδέτερη στάση ως παρατηρητής κάποιου κρούσματος, θεωρείται πως συναινεί σιωπηρά στην εκδήλωσή του, και είτε έχει στοχοποιήσει κι αυτός το θύμα του εκφοβισμού, ή τον υφίσταται και ο ίδιος, καθώς δεν επεμβαίνει φοβούμενος τις συνέπειες της εμπλοκής του”, εξήγησε στο “Έθνος” ο επίκουρος καθηγητής του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Παν. Ιωαννίνων, Γιώργος Νικολάου, που είχε την επιστημονική ευθύνη της έρευνας για την Ελλάδα. Ο εκφοβισμός, που εκδηλώνεται είτε άμεσα με σωματική βία είτε έμμεσα με ψυχολογική βία, είναι πιο έντονος σε σχολικά περιβάλλοντα με την παρουσία αλλοδαπών μαθητών. Οι τελευταίοι είναι συχνότερα τα θύματα bullying λόγω της διαφορετικότητάς τους, αλλά μετατρέπονται και σε θύτες όταν υπερισχύουν αριθμητικά των Ελλήνων. “Σε σχολεία όπου το 60% του μαθητικού πληθυσμού είναι αλλοδαποί, οι έξω μειοψηφίες μετατρέπονται σε έσω πλειοψηφίες και συχνά λειτουργούν εκδικητικά για τις διακρίσεις που υφίστανται οι ίδιοι και οι οικογένειές τους στην κοινωνία”, εξηγεί ο κ. Νικολάου. Όπως προκύπτει από την έρευνα, μεταξύ των κοριτσιών είναι συχνότερες οι έμμεσες μορφές εκφοβισμού, όπως η διασπορά φημών, οι ειρωνείες, κ.ά., ενώ στα αγόρια είναι πιο άμεση η σωματική βία. Οι θύτες προέρχονται συχνά από βίαιο οικογενειακό περιβάλλον, ενώ τα θύματα είναι κατά κανόνα εσωστρεφή, με αυταρχικό οικογενειακό περιβάλλον, αλλά χωρίς τη χρήση βίας. Στο εξωτερικό δεν λείπουν οι περιπτώσεις που ο σχολικός εκφοβισμός έχει τραγική κατάληξη την αυτοκτονία ή και τη δολοφονία. “Στην Ελλάδα τέτοια φαινόμενα δεν είναι συχνά, αλλά έχουν καταγραφεί απόπειρες αυτοκτονίας. Μην ξεχνάμε και την υπόθεση του Αλεξ , που είναι κλασικό δείγμα σχολικού εκφοβισμού, παρόλο που δεν είχαν δοθεί τότε αυτές οι διαστάσεις”, κατέληξε ο κ. Νικολάου. Η ημερίδα, με θέμα “Διαπολιτισμική Επικοινωνία και Σχολικός Εκφοβισμός στο Πολύχρωμο Σχολείο”, θα πραγματοποιηθεί αύριο, στην Παλιά Φιλοσοφική Σχολή του ΑΠΘ. (πηγή Βασίλης Ιγνατιάδης στο Έθνος)