Ο Μιχάλης Μητσός στα σημερινά «Νέα» και η Γιούλη Μανώλη στον «Ελεύθερο Τύπο» μας μεταφέρουν τις ανησυχίες του Ομπάμα για το χάλι της αμερικάνικης εκπαίδευσης και του δικού μας Μπαμπινιώτη για τις αλλαγές στο Λύκειο. Ομπάμα καλεί … Μπαμπινιώτη καθώς το κρατικό σχολείο έχει παντού προβλήματα. Ποιος όμως θα μιλήσει στους δικούς μας… Ταλιμπάν για charter schools και NCLB; Ποιος θα πείσει την ΟΛΜΕ να αμείβονται οι καθηγητές με κριτήριο τις επιδόσεις των μαθητών τους στο σχολείο και … όχι στα ιδιαίτερα;
«Η ευημερία της Αμερικής δεν ήταν ποτέ αποτέλεσμα τόσο του τρόπου με τον οποίο συσσωρεύουμε τον πλούτο όσο του τρόπου με τον οποίο εκπαιδεύουμε τα παιδιά μας».
Μιλώντας την περασμένη Τρίτη στο Ισπανικό Εμπορικό Επιμελητήριο της Ουάσιγκτον, ο Μπαράκ Ομπάμα είπε πολύ ενδιαφέροντα πράγματα για την κατάσταση της εκπαίδευσης στη χώρα του και για τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν. Επισήμανε κατ΄ αρχάς ότι η παρακμή της αμερικανικής εκπαίδευσης είναι «αφόρητη για την οικονομία μας, απαράδεκτη για τη δημοκρατία μας και αβάσταχτη για τα παιδιά μας». Παρά τους μεγαλύτερους προϋπολογισμούς στον κόσμο, συνέχισε, «αφήσαμε τα διπλώματα να χάσουν την αξία τους, τα σχολεία να υποβαθμιστούν, την ποιότητα των καθηγητών μας να πέσει και άλλες χώρες να μας ξεπεράσουν». Αυτό που διακυβεύεται, τόνισε, είναι το αμερικανικό όνειρο.
Παρ’ όλο που τα αμερικανικά πανεπιστήμια αποτελούν πρότυπο για όλο τον κόσμο, η κατάσταση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης γίνεται όλο και χειρότερη. Σύμφωνα με στοιχεία της οργάνωσης Αmerica΄s Ρromise Αlliance, τo 25% των Αμερικανών μαθητών δεν τελειώνει το λύκειο, ποσοστό που διπλασιάζεται στην περίπτωση των Αφροαμερικανών και των ισπανόφωνων μαθητών. Στην τελευταία έκθεση ΡΙSΑ του ΟΟΣΑ, αναφέρεται ότι οι 15χρονοι Αμερικανοί μαθητές παίρνουν κατά μέσον όρο 489 μονάδες στις συνδυασμένες εξετάσεις μαθηματικών και επιστήμης, 12 μονάδες κάτω από τον μέσο όρο των χωρών που συμμετέχουν. Για να αλλάξει αυτή η κατάσταση, ο Αμερικανός πρόεδρος έριξε στο τραπέζι μια πρόταση που θα τον φέρει αντιμέτωπο με τα ισχυρά συνδικάτα των καθηγητών: να αμείβονται οι καθηγητές σε συνάρτηση με τις επιδόσεις των μαθητών τους. Οι καλοί καθηγητές θα ανταμείβονται και θα τους ζητείται να αναλαμβάνουν μεγαλύτερες ευθύνες για τη βελτίωση των σχολείων τους. Στους κακούς θα δίνονται μία, δύο, τρεις ευκαιρίες, και αν δεν υπάρχουν αποτελέσματα θα παύουν να διδάσκουν. «Απορρίπτω το σύστημα που επιβραβεύει την αποτυχία και προστατεύει κάποιον από τις συνέπειές της», τόνισε ο Ομπάμα.
Στα μέτρα που εξήγγειλε περιλαμβάνεται επίσης η αύξηση των επενδύσεων στους παιδικούς σταθμούς και τα λεγόμενα ανάδοχα σχολεία (charter schools, δημόσια σχολεία που χαίρουν μεγαλύτερης αυτονομίας από τα άλλα, με αποτέλεσμα να παίρνουν περισσότερες πρωτοβουλίες), καθώς και η αύξηση της διάρκειας του σχολικού έτους – όσο κι αν η ιδέα αυτή δεν αρέσει σε κανέναν μαθητή, «ούτε βέβαια στη Σάσα και τη Μάλια».
… και από τον Ομπάμα στον Μπαμπινιώτη
Μισό μισό θα μετράνε για την εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο τα περιφερειακά τεστ στο Λύκειο και οι εξετάσεις μετά το Λύκειο. Η σχολική βαθμολογία θα αντιστοιχεί «περίπου στο μισό της βαρύτητας για να μπει κάποιος στο Πανεπιστήμιο», όπως δήλωσε χθες στον City 99,5 ο καθηγητής Μπαμπινιώτης. Συνεπώς, για να είναι αντικειμενική η βαθμολογία «και να μην κρεμόμαστε από τον καθηγητή» θα πραγματοποιούνται και στις τρεις τάξεις περιφερειακά τεστ με «έξυπνες» ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών. Και αυτό αν και ιδανικό σύστημα θεωρεί την εισαγωγή στα ΑΕΙ με μόνο κριτήριο τη σχολική βαθμολογία.
Ως τότε, όμως, η σχολική επίδοση θα είναι το ένα κριτήριο για την πρόσβαση. Το άλλο θα είναι η επίδοση στις εξετάσεις που, σύμφωνα με την πρόταση Μπαμπινιώτη, θα διενεργούνται μετά την αποφοίτηση από το Λύκειο, ανά τακτά χρονικά διαστήματα (έως και 4 φορές το χρόνο).
Ο επικεφαλής του διαλόγου 24 ώρες μετά την πρεμιέρα του Ζαππείου εμφανίστηκε στον City 99,5 απολύτως αποφασισμένος να επιμείνει στο συνυπολογισμό της σχολικής βαθμολογίας για την εισαγωγή. Θωράκισε την πρότασή του από τα πυρά για «αναξιόπιστο Λύκειο», «χαριστική βαθμολόγηση», «κινδύνους συναλλαγής μαθητών – καθηγητών» αντιτείνοντας «αντικειμενικές εξετάσεις» που θα διεξάγει κάθε περιφέρεια για τους μαθητές των τριών τάξεων του Λυκείου.
«Η επίδοση του μαθητή τρία χρόνια στο Λύκειο δεν μετράει σε τίποτα, γι’ αυτό και ο μαθητής δεν μετράει το σχολείο του. Πρέπει να τα φέρουμε σε ένα λογαριασμό, να έχει μια σημασία η φοίτησή του και μια βαρύτητα. Για την είσοδό του στο Πανεπιστήμιο να παίζει ένα ρόλο η επίδοση και στις τρεις τάξεις του Λυκείου», τόνισε μιλώντας στην εκπομπή «Αποφασισμένοι» (Γ. Προβής, Μ. Κοττάκης). Ο ίδιος εξέφρασε την εμπιστοσύνη του στον καθηγητή («εγώ», είπε, «δεν πιστεύω ότι θα χαρίζεται, αλλά ότι θα πιέζεται»), πλην όμως χάριν της αντικειμενικότητας προτείνει τις περιφερειακές εξετάσεις, διά των οποίων θα ελέγχεται και η ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου.
Ο κ. Μπαμπινιώτης υπερθεμάτισε των προχθεσινών αναφορών του υπουργού Παιδείας σε «μειωμένη ύλη», «λιγότερα υποχρεωτικά μαθήματα και περισσότερα επιλογής» (είναι σωστό και το ζητάνε από χρόνια τα πανεπιστήμια να μην παραλαμβάνουν τα παιδιά από το Λύκειο φορτωμένα με άχρηστες γνώσεις, είπε). Ο πρώην πρύτανης έχει κατ’ επανάληψη αναφερθεί στην ανάγκη αναμόρφωσης του περιεχομένου σπουδών στο Λύκειο. Χθες το προσδιόρισε και χρονικά.
Υποστήριξε ότι οι αλλαγές στο Λύκειο θα χρειαστούν μία πενταετία για να προετοιμαστούν και να εφαρμοστούν, ενώ οι αλλαγές στο εξεταστικό μπορούν να εφαρμοστούν τρία χρόνια μετά. Δηλαδή, η γενιά των εγκαινίων θα είναι η σημερινή Γ’ Γυμνασίου, εφόσον το εγχείρημα του διαλόγου ολοκληρωθεί ομαλά και δεν διακοπεί από πολιτικές ή άλλες εξελίξεις.
Το ιδανικό σύστημα για τον κ. Μπαμπινιώτη θα ήταν «η άμεση πρόσβαση», δηλαδή η εισαγωγή με μόνο κριτήριο τη σχολική βαθμολογία χωρίς περαιτέρω εξετάσεις μετά την αποφοίτηση. Αυτό όμως δεν μπορεί να γίνει τώρα, ξεκαθάρισε ο καθηγητής, υπογραμμίζοντας ότι στο μεταξύ «θα πρέπει να βρούμε ένα σύστημα που να λειτουργεί χωρίς να τινάζει στον αέρα την ελληνική κοινωνία και οικονομία».