Το φαινόμενο του κοινωνικού εθελοντισμού γιγαντώνεται τα τελευταία χρόνια στην ελληνική πραγματικότητα με ιδιαίτερες και πρωτότυπες ποιοτικές διαστάσεις που ξεπερνούν τις εμπειρίες της παραδοσιακής φιλανθρωπίας. Η εθελοντική δράση μεσούσης της κρίσεως εκδηλώνεται πλέον τον τελευταίο χρόνο ολοένα και συχνότερα και στην Ελληνική Παιδεία και μάλιστα σε υπηρεσίες της μη τυπικής εκπαίδευσης οι οποίες επιβαρύνουν ιδιαιτέρως τον οικογενειακό προϋπολογισμό. Η νέα γενιά των φροντιστηρίων από τον εναλλακτικό χώρο της κοινωνικής μέριμνας με αφετηρία την ευαισθησία και κίνητρο την προσφορά έχει κάνει δυναμικά την εμφάνισή της. Ανάμεσα στο κράτος και στις επιχειρήσεις αναδύεται σήμερα και στην Παιδεία ο τρίτος τομέας του κοινωνικού εθελοντισμού που αμφισβητεί ευθέως την αποτελεσματικότητα εδραιωμένων κοινωνικών θεσμών όπως το δημόσιο σχολείο. Η συστηματική καταμέτρηση εθελοντικών πρωτοβουλιών στην παιδεία σε ολόκληρη τη χώρα στο πεδίο της απογευματινής Φροντιστηριακής βοήθειας απαριθμεί πλέον εκατοντάδες προσπάθειες από πολλές κατευθύνσεις. Συνταξιούχοι εκπαιδευτικοί με ευαισθησία, ενεργοί πολίτες Καθηγητές δημόσιων σχολείων, Φοιτητές διαφόρων τμημάτων και νέοι Επιστήμονες δημιουργούν ένα νέο αξιοπρόσεκτο κίνημα. Η ανάπτυξη εθελοντικών δράσεων στην Παιδεία βρίσκει σε πολλές περιπτώσεις τη συνδρομή της τοπικής αυτοδιοίκησης αλλά και ευαίσθητων ιερωμένων που δημιουργούν κιβωτούς θαλπωρής και μελέτης για τα παιδιά ευπαθών ομάδων σε δοκιμαζόμενες περιοχές. Η άνοδος νέων σχημάτων της υποστηρικτικής παιδείας ακολουθεί και στη χώρα μας τα πρότυπα των κοινωνικών «cursinho» που γιγαντώθηκαν δεκαετίες πριν στη Βραζιλία της κρίσης γεμίζοντας στάδια και γυμναστήρια με φιλομαθείς σπουδαστές που αναζητούσαν την γνώση. Η φροντιστηριακή έκρηξη αλλά και η κοινωνική φροντίδα για την προφύλαξη των παιδιών σε χώρους μελέτης και δημιουργικής απασχόλησης δεν είναι άγνωστη και στις φτωχογειτονιές των αμερικανικών μεγαλουπόλεων στις οποίες ανθούν χιλιάδες θρησκευτικά «prep schools». Η εμφάνιση αυτών των αυθεντικών κινημάτων Παιδείας που καθημερινά ανακαλύπτουμε στο διαδίκτυο επανακαθορίζει τις προτεραιότητες του οργανωμένου Ελληνικού Φροντιστηρίου το οποίο ως γνήσιο απογευματινό λαϊκό σχολείο καλείται να απαντήσει σε μια διπλή πρόκληση επιβίωσης και ανάπτυξης. Από τη μια πρέπει να διατηρήσει την κοινωνική του απήχηση στους οικονομικά ασθενέστερους με συστηματικά προγράμματα υποτροφιών και την υπέρ των αδυνάτων συνεργασία του με τους Δήμους και την Εκκλησία. Από την άλλη μεριά το Φροντιστήριο ως απολύτως νόμιμη επιχείρηση πρέπει από κοινού με τα κινήματα εθελοντισμού στην Παιδεία να αποδυναμώσουν όλους εκείνους που εξακολουθούν απτόητοι να υπηρετούν τη μαύρη αγορά των εκπαιδευτικών υπηρεσιών. Ο εθελοντισμός και η νομιμότητα στην Παιδεία θα απομονώσουν και θα καταδικάσουν οριστικά στην κοινωνική συνείδηση όλους εκείνους που διδάσκουν με το προσωπικό τους παράδειγμα την έκπτωση των ηθών η οποία αποτελεί κομμάτι της κοινωνικής μας χρεωκοπίας. (Άρθρο στον σημερινό Επενδυτή)