Ανακοίνωση της ΟΕΦΕ για την Βιέννη

Τα ινστιτούτα σχολικής στήριξης στην Ευρώπη αποτελούν ένα εκπαιδευτικό φαινόμενο σε πλήρη “άνθηση” και ανάπτυξη, τονίζει σε ανακοίνωσή της η Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδος (ΟΕΦΕ) με αφορμή την πραγματοποίηση διεθνούς συνδιάσκεψης φροντιστών στη Βιέννη στις 28 – 30 Οκτωβρίου 2011, με θέμα το παρόν και το μέλλον των μορφών παράλληλης και πρόσθετης εκπαιδευτικής υποστήριξης (φροντιστήρια). Η ΟΕΦΕ, ιδρυτικό και ενεργό μέλος του Ευρωπαϊκού Δικτύου Εκπαιδευτικής Υποστήριξης και Φροντίδας (ENESCO), ήταν συνδιοργανωτής της συνδιάσκεψης, στην οποία συμμετείχαν εκπρόσωποι από τις ΗΠΑ, την Αυστραλία, την Τουρκία, την Κύπρο, τη Γερμανία, ενώ μηνύματα απέστειλαν εκπαιδευτικοί φροντιστές από την Πορτογαλία και την Ιταλία.
Η ελληνική αντιπροσωπεία συμμετείχε με μέλη Συλλόγων της ΟΕΦΕ από όλα τα γεωγραφικά διαμερίσματα της χώρας, με επικεφαλής τον Πρόεδρο Κωνσταντίνο Πετρόπουλο και τον Γενικό Γραμματέα Ιωάννη Βαφειαδάκη.
Όπως αναφέρει ο ΟΕΦΕ, η θεματολογία της συνδιάσκεψης ήταν συνέχεια των συζητήσεων που πραγματοποιήθηκαν στο προηγούμενο συνέδριο της ENESCO στη Λισσαβόνα, το Δεκέμβριο του 2010, και εστίασε στους παρακάτω στόχους:
– Επικύρωση του καταστατικού λειτουργίας της ENESCO.
– Συζήτηση της ιδρυτικής διακήρυξης της αντίστοιχης παγκόσμιας οργάνωσης (INESCO).
– Σύσταση και λειτουργία μόνιμης επιτροπής για την ανταλλαγή εκπαιδευτικών εμπειριών και τεχνογνωσίας.
– Η προάσπιση και η προστασία των ιδιωτικών εκπαιδευτικών μονάδων, που λειτουργούν συμπληρωματικά και παράλληλα στα τυπικά εθνικά εκπαιδευτικά συστήματα, προς όφελος της ποιότητας, της προσβασιμότητας, της αποτελεσματικότητας και της αποδοτικότητας της Ευρωπαϊκής εκπαίδευσης.
– Το άνοιγμα και η διεύρυνση του θεμιτού ανταγωνισμού σε συμπληρωματικούς και ενισχυτικούς τομείς εκπαίδευσης και η εξάλειψη της αθέμιτης κρατικής παρεμβατικότητας.
Το σύστημα ελεύθερης επιλογής εκπαιδευτικής μονάδας μέσω εκπαιδευτικών κουπονιών.
Στη συνδιάσκεψη της Βιέννης αποδείχτηκε για άλλη μια φορά ότι ο θεσμός των Φροντιστηρίων δεν είναι ένα «Ελληνικό φαινόμενο». Μεγάλες χώρες, εδώ και δεκαετίες έχουν αναπτύξει την προσθετή διδακτική στήριξη σημαντικά. Στην παγκόσμια κατάταξη πρώτη χώρα στον κόσμο σε αριθμό φροντιστηρίων ανά κάτοικο είναι η Ιαπωνία και ακολουθούν οι ΗΠΑ, η Κορέα και η Τουρκία.
Ο ΟΕΦΕ επισημαίνει ότι σε ορισμένες χώρες λειτουργεί σύστημα ελεύθερης επιλογής εκπαιδευτικής μονάδας μέσω εκπαιδευτικών κουπονιών “voucher system” και μάλιστα από τη δεκαετία του 1950. Σήμερα εφαρμόζεται με επιτυχία στη Σουηδία, στη Μεγάλη Βρετανία, στην Ιρλανδία, στην Ολλανδία, στη Δανία, στη Χιλή και στις ΗΠΑ (στο πλαίσιο του εκτεταμένου εθνικού προγράμματος “No Child Left Behind, NCLB Act”).
Ενδεικτικά, οι φροντιστηριακές μονάδες σε ορισμένες χώρες έχουν ως εξής:
Τουρκία:
– Επικεντρώνουν στη διδασκαλία μαθημάτων για εισαγωγικές εξετάσεις.
– Φοιτούν 3 εκατομμύρια μαθητές.
– Μέσος αριθμός ανά φροντιστήριο: 1.000 παιδιά.
– Διαθέτουν 4.000 φροντιστήρια.
– Τάξεις: 30 – 40 ατόμων.
– Μάθημα: 15-20 ώρες – εβδομάδα.
– Δίδακτρα: 700 – 1.500 λίρες.
– Τα περισσότερα είναι οργανωμένα σε αλυσίδες. Μάλιστα υπάρχουν αλυσίδες με 250.000 μαθητές.
– Είναι οργανωμένα σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια σωματεία.
ΗΠΑ
– Πολύ εκτεταμένο το φαινόμενο, αφού ακόμα και ενορίες κάνουν φροντιστήρια.
– Χιλιάδες learning centers που υλοποιούν το εθνικό πρόγραμμα σχολικής στήριξης.
– Φροντιστήρια από τις πρώτες τάξεις του δημοτικού μέχρι το Λύκειο.
– Πολύ μεγάλες αλυσίδες (αμερικανός φροντιστηριούχος πούλησε την αλυσίδα του προς 10 εκατομμύρια δολάρια).
– Διεξαγωγή πολλών ιδιαίτερων μαθημάτων μέσα στα φροντιστήρια (κυρίως λόγω έλλειψης ομοιογενείας. Ταξικές και φυλετικές διάφορες).
Αυστραλία
– Αναπτύσσεται σε μεγάλο βαθμό λόγω και των πολλών μεταναστών.
– Τα ιδιαίτερα μαθήματα που γίνονται στα φροντιστήρια κοστίζουν μέχρι και 100 δολάρια την ώρα.
– Τα φροντιστήρια είναι πιστοποιημένα και πολύ οργανωμένα.
Γερμανία
– Τα φροντιστήρια παρέχουν κυρίως ιδιαίτερα μαθήματα.
– Υπάρχει κουπόνι εκπαίδευσης από το κράτος από τις αρχές του 2011.
– Το 47% κάνει μαθηματικά, 28% ξένες γλώσσες, 18% φιλολογικά.
– 4 ώρες μάθημα την εβδομάδα.
Κύπρος
– Στην Κύπρο υπάρχει το πολυφροντιστήριο, που κάνει ακόμα και μαθήματα επαγγελματικής κατάρτισης.
– Υπάρχουν και κρατικά φροντιστήρια με πολύ χαμηλότερες τιμές από τα ιδιωτικά, χωρίς καλές παρεχόμενες υπηρεσίες.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *