Το πανεπιστήμιο του μέλλοντος είναι εδώ. Ή, για την ακρίβεια, είναι παντού. Κι αυτό διότι πλέον το μάθημα του Πανεπιστημίου Stanford Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να το παρακολουθήσει κανείς από οπουδήποτε: από το πάρκο, το σπίτι του, το άλσος, τη βιβλιοθήκη. Μοναδική προϋπόθεση είναι να έχει μία γρήγορη σύνδεση στο Ιντερνετ, αφού το μάθημα παραδίδεται online.Η ανταπόκριση στο υψηλής τεχνολογίας μάθημα ήταν εξαρχής μεγάλη. Την πρώτη ημέρα της online παράδοσης είχαν εγγραφεί 145.000 φοιτητές από 175 διαφορετικές χώρες. Οσο για τις ηλικίες ποικίλλουν: από μαθητές λυκείου έως συνταξιούχους. Αρχικά μάλιστα, οι καθηγητές του online μαθήματος – δύο από τους πιο φημισμένους στον κόσμο ειδικούς στον χώρο της Τεχνητής Νοημοσύνης – δρ Σεμπάστιαν Θραν και Πίτερ Νόρβιγκ δεν ήταν τόσο σίγουροι για το εάν το ψηφιακό μάθημά τους θα είχε επιτυχία. Οι μαζικές εγγραφές ωστόσο διέψευσαν τις ανησυχίες τους.(πηγή τα Νέα)
Οι δύο καθηγητές της Τεχνητής Νοημοσύνης εμπνεύστηκαν τα οnline μαθήματα από την πρόσφατη δουλειά του Σάλμαν Καν. Πρόκειται για έναν ηλεκτρολόγο μηχανικό του ΜΙΤ, ο οποίος το 2006 ίδρυσε μία μη κερδοσκοπική οργάνωση με στόχο να παρέχει εκπαιδευτικά ποικίλης θεματολογίας βίντεο σε μαθητές σε όλο τον κόσμο μέσω του YouTube. Πιο συγκεκριμένα, η Ακαδημία Καν, η οποία εστιάζει σε μαθητές γυμνασίου και λυκείου, σκόπιμα αντιστρέφει τη σχέση της τάξης και της εργασίας: Οι μαθητές παρακολουθούν τις παραδόσεις των μαθημάτων στο σπίτι. Επειτα, κάνουν την εργασία τους στην τάξη, όπου ο δάσκαλος μπορεί να τους βοηθήσει έναν προς έναν. «Το όραμα είναι να αλλάξουμε τον κόσμο προσφέροντας εκπαίδευση σε μέρη όπου αυτή δεν μπορεί να φτάσει» έχει πει ο δρ Θραν.
Οι δύο επιστήμονες του Στάνφορντ έχουν δηλώσει, άλλωστε, πως εστίασαν το εγχείρημά τους πέρα από τις απλές δυνατότητες που δίνει το Ιντερνετ. Οι μέχρι τώρα εκπαιδευτικές προσπάθειες έμεναν, συνήθως, στο να «ανεβάζουν» οι καθηγητές στο Διαδίκτυο βίντεο με τις παραδόσειs των μαθημάτων, χωρίς να δίνουν ουσιαστικά κίνητρο στους μαθητές.
Τρία θα είναι τα διαδικτυακά μαθήματα που θα προσφέρει το Πανεπιστήμιο: εκτός απ’ αυτό της Τεχνητής Νοημοσύνης, που έχει ήδη ξεκινήσει, αναμένεται να υλοποιηθούν ψηφιακά μαθήματα για το Λογισμικό Βάσης Δεδομένων και για τη Γλώσσα Μηχανής. Και τα τρία θα περιέχουν streaming internet video και διαδραστικές τεχνολογίες για κουίζ και βαθμολόγηση. Είχαν μάλιστα διδαχθεί στο παρελθόν σε μικρότερες ομάδες φοιτητών του Στάνφορντ στα αμφιθέατρα του Πανεπιστημίου. Για παράδειγμα, πέρυσι, το μάθημα Εισαγωγή στην Τεχνητή Νοημοσύνη παρακολούθησαν 177 φοιτητές.
Η μέθοδος. Οι 145.000 φοιτητές του μαθήματος Τεχνητή Νοημοσύνη δεν θα χρειαστεί να επισκεφτούν την Καλιφόρνια, όπου βρίσκεται το Πανεπιστήμιο Στάνφορντ, ούτε να καθήσουν στα αμφιθέατρα του αμερικανικού ιδρύματος. Το ίδιο μάθημα που θα γίνεται σε αίθουσα του Πανεπιστημίου και θα παρακολουθούν από κοντά, κατά μέσο όρο, 200 φοιτητές, θα προσφέρεται μέσω Ιντερνετ και στους χιλιάδες ψηφιακούς σπουδαστές. Αυτοί με τη βοήθεια του γρήγορου Ιντερνετ θα παρακολουθούν βίντεο και με αυτόν τον τρόπο – μέσω βίντεο δηλαδή – θα απαντούν οι καθηγητές σε ερωτήσεις των φοιτητών. Τα βιντεοσκοπημένα μαθήματα θα είναι διαθέσιμα μέσω του Αmazon.
Οπως τονίζουν άλλωστε οι ίδιοι οι καθηγητές στο site του μαθήματος αυτή η online διδασκαλία «δεν θα περιέχει απλώς παρακολούθηση διαλέξεων μέσω Ιντερνετ αλλά και συμμετοχή».
Οσο για τις εξετάσεις, θα πραγματοποιούνται μέσω ενός αυτόματου συστήματος κουίζ. Οι φοιτητές θα έχουν τέσσερις ώρες στη διάθεσή τους προκειμένου να το συμπληρώσουν.
Στις κανονικές αίθουσες των πανεπιστημίων oι φοιτητές, σε περίπτωση που έχουν απορίες για τα μαθήματα, μπορούν να τις μοιραστούν και να τις συζητήσουν με τους συμφοιτητές τους. Στην ψηφιακή όμως τι γίνεται; Το Ιντερνετ λύνει και αυτό το πρόβλημα. Ηδη για το online μάθημα της Τεχνητής Νοημοσύνης έχουν δημιουργηθεί αρκετά γκρουπ και ομάδες συζητήσεων. Μάλιστα οι καθηγητές ενθαρρύνουν τους φοιτητές να συμμετάσχουν σ’ αυτά.
Και επειδή δεν πρόκειται για έναν συνηθισμένο κύκλο πανεπιστημιακών μαθημάτων, οι φοιτητές δεν θα παίρνουν πτυχίο από το Στάνφορντ. Θα τους χορηγείται ένα πιστοποιητικό παρακολούθησης υπογεγραμμένο από τους δύο καθηγητές του μαθήματος. Σημειώνεται επίσης ότι οι εργασίες των φοιτητών θα αξιολογούνται σε απευθείας σύνδεση από άλλους φοιτητές. Το ψηφιακό μάθημα είναι δίμηνης διάρκειας και θα ολοκληρωθεί στις 18 Δεκεμβρίου.