Το Νέο Λύκειο που ξεκίνησε για τους μαθητές της Α’ τάξης πριν από λίγες μέρες με τα πολλών εμποδίων, άνευ βιβλίων, εν μέσω καταλήψεων, και με αναπάντητα πολλά ερωτήματα αναφορικά με τη λειτουργία του δεν μπορεί, παρ’ όλα αυτά, παρά να εκπέμπει ένα μήνυμα ελπίδας στην πολύπαθη παιδεία μας. Η μέγιστη καινοτομία της ερευνητικής εργασίας ταράζει ήδη την χρόνια λυκειακή αδράνεια. Ο προσεκτικός σχεδιασμός και το ξεχωριστό επιμορφωτικό υλικό που παρουσιάστηκε σε υψηλού επιπέδου σεμινάρια επιμόρφωσης των καθηγητών για το project υπογράμμισαν την αξία της ομαδοσυνεργατικής μάθησης. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό το δημόσιο σχολείο να εισάγει τέτοιες καινοτομίες που απαιτούν την υπέρβαση των καθιερωμένων και βολικών ρόλων των δασκάλων του σε μια περίοδο που ο δημόσιος τομέας βάλλεται πανταχόθεν για ραθυμία και ραστώνη. Το project κινητοποιεί με τη διεπιστημονική του θεματολογία καθηγητές και μαθητές, διαφοροποιεί το σχολείο και εξουδετερώνει από τις πρώτες μέρες της λειτουργίας του τις αιτιάσεις και τις φοβίες των μονίμως αντιδραστικών. Η κρίση την οποία πανδήμως η χώρα βιώνει δε θα αφήσει ανεπηρέαστη ούτε την κρατική ούτε την ιδιωτική παιδεία και ασφαλώς θα αφυπνίσει όλους τους εκπαιδευτικούς ενός εφησυχασμένου συστήματος. Το Νέο Λύκειο της πολύωρης διδακτικής ενασχόλησης με τα βασικά μαθήματα των νέων Πανελλαδικών Εξετάσεων στις δύο τελευταίες τάξεις αλλά και η λειτουργία ενός φροντιστηρίου μέσα σε πρωινό σχολείο με τα περίφημα μαθήματα της εμβάθυνσης θα επηρεάσει αναμφίβολα και το καθιερωμένο απογευματινό ιδιωτικό φροντιστήριο που θα πρέπει να επαναεπιβεβαιώσει το ρόλο του. Η πολιτική ηγεσία και οι οραματιστές του Νέου Σχολείου οφείλουν όμως, εδώ και τώρα, απαντήσεις σε καίρια ζητήματα που δεν έχουν αποσαφηνιστεί. Η βαθμολογία ποιών τάξεων θα προσμετράται και σε ποιο βαθμό για την εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο; Πώς θα διασφαλίζεται το αδιάβλητο και το αξιόπιστο των αξιολογήσεων προαγωγής και απόλυσης των μαθητών; Η ύλη των νέων Πανελλαδικών δοκιμασιών του 2014 θα υπερβαίνει την ύλη των διδασκομένων μαθημάτων της τελευταίας τάξης; Τα νέα αναλυτικά προγράμματα της Β’ και της Γ’ Λυκείου θα ανακοινωθούν εγκαίρως για να επιτρέψουν τη συγγραφή νέων βιβλίων; Τι ακριβώς θα συμβεί με το κοινωνικά αναγκαίο Τεχνολογικό Λύκειο; Οι απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα πρέπει να δοθούν χωρίς καμία χρονοτριβή. Ταυτόχρονα, πρέπει να οριστεί το νέο σύστημα πρόσβασης σε όλες του τις λεπτομέρειες. Με τον τρόπο αυτό η Πολιτεία θα επιδείξει σεβασμό στην προσπάθεια των νέων και θα αποκαταστήσει την ηρεμία που χρειάζεται η Παιδεία μας. Οι άγνωστοι και συχνά μεταβαλλόμενοι κανόνες ενισχύουν την ανασφάλεια των μαθητών και των γονέων και δεν υπηρετούν την οικονομία της γνώσης η οποία αποτελεί τη μόνη ελπίδα όχι μόνο της χώρας μας αλλά και ολόκληρης της Γηραιάς Ηπείρου. Το Νέο Λύκειο εκτός από τις ευχές και τα όνειρα όλων μας χρειάζεται τον άμεσο και ολοκληρωμένο σχεδιασμό αντί της συνήθους προχειρότητας και πρωτίστως τη σοβαρότητα ως πολιτική αρετή με μηδενικό οικονομικό κόστος.