Τα δημόσια διαδικτυακά φροντιστήρια άρχισαν να λειτουργούν. Εάν κάποιος μαθητής Γ΄ Λυκείου ή καθηγητής πληκτρολογήσει https://www.study4exams.gr θα βρεθεί στην πρώτη προσπάθεια του υπουργείου Παιδείας για το ψηφιακό φροντιστήριο. «Αγαπητέ μαθητή της Γ΄ Λυκείου, με τον ιστότοπο «Προετοιμάζομαι για Πανελλαδικές – Ψηφιακά Εκπαιδευτικά Βοηθήματα», το υπουργείο εγκαινιάζει μια νέα δράση, με στόχο να στηρίξει αποτελεσματικά την προσπάθεια όλων των μαθητών κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας τους για τις πανελλαδικές εξετάσεις» πληροφορεί η ιστοσελίδα. Οι μαθητές με ένα μέσο ηλεκτρονικό υπολογιστή (δεν απαιτείται, δηλαδή, ιδιαίτερος εξοπλισμός) έχουν πρόσβαση σε βίντεο με πρόσθετες παραδόσεις μαθημάτων, σε διαλέξεις εκπαιδευτικών, σε πρόσθετες (εκτός εκείνες του σχολικού εγχειριδίου) ασκήσεις και σε όλο το υλικό της εκπαιδευτικής τηλεόρασης. Οι υπεύθυνοι της ιστοσελίδας ζητούν την κατανόηση των μαθητών, αφού για το τρέχον σχολικό έτος το ψηφιακό φροντιστήριο θα λειτουργήσει πιλοτικά. Ενδεικτικό είναι ότι η προσπάθεια βρίσκεται στην αρχή της, με στόχο να ολοκληρωθεί φέτος η ύλη των 3 πρώτων μαθημάτων Κατεύθυνσης (Μαθηματικά, Φυσική και Αρχαία). Η ύλη σ’ αυτά τα μαθήματα βρίσκεται σε αρχικό στάδιο. Βέβαια, μέσα σ’ ένα τρίμηνο η ιστοσελίδα έχει δεχθεί περί τους 46.500 επισκέπτες. Η υψηλή επισκεψιμότητα ενισχύει την προσπάθεια των αρμοδίων του Υπουργείου Παιδείας, ώστε να ολοκληρωθεί η ύλη και άλλων πανελλαδικώς εξεταζομένων μαθημάτων. Όπως δηλώνεται, με την έναρξη της σχολικής χρονιάς 2011-2012 θα λειτουργούν και τα βοηθήματα για Μαθηματικά, Βιολογία Γενικής Παιδείας και Λατινικά.
Από την άλλη, πάντως, το εγχείρημα προκαλεί ενστάσεις ως προς την ουσιαστική αξία του. Την ίδια στιγμή που δηλώνει ότι «προετοιμάζει μαθητές για τις πανελλαδικές» πόσο ουσιαστικά το κάνει; Μήπως συνεχίζει τον δρόμο των προγραμμάτων πρόσθετης διδακτικής στήριξης, τα οποία καταργήθηκαν διότι απέτυχαν στην πράξη προσελκύοντας ελάχιστους μαθητές; Όπως παρατήρησε, μιλώντας χθες στην «Κ» ο εκπαιδευτικός-ερευνητής κ. Στράτος Στρατηγάκης, «ο θεσμός της πρόσθετης διδακτικής στήριξης χρησιμοποιήθηκε ευρύτατα από εκπαιδευτικούς που συμμετείχαν στα προγράμματα για να παίρνουν μόρια και να παρακάμπτουν τον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ. Έτσι, διορίσθηκαν πολλοί καθηγητές, μεταξύ αυτών και πολλοί «ημέτεροι», αφού η αδιαφάνεια στις προσλήψεις ήταν ο κανόνας και όχι η εξαίρεση». Όμως, παρότι η εξοικονόμηση κονδυλίων και η διαφάνεια είναι ισχυρά πλεονεκτήματα του ψηφιακού φροντιστηρίου έναντι της πρόσθετης διδακτικής στήριξης, το εγχείρημα έχει ελλείψεις: «Η βοήθεια που μπορεί να πάρει ο μαθητής είναι περιορισμένη. Δεν υπάρχουν ασκήσεις για να ελέγξει τις γνώσεις του ούτε καν πολλαπλής επιλογής για την κατανόηση των εννοιών. Το σημαντικότερο πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχει καμία διαδραστικότητα. Η προσπάθεια εξαντλείται σε μονολόγους, που δεν έχει καμία σχέση με τη διδασκαλία, στην οποία βασική αρχή είναι η αλληλεπίδραση καθηγητή και μαθητή. Είναι σαν να έχετε ένα καθηγητή που λέει το μάθημά του χωρίς επαφή με την τάξη», καταλήγει ο κ. Στρατηγάκης.
(Πηγή: Καθημερινή)