Φανατικοί πολέμιοι των φροντιστηρίων υπάρχουν σε όλες τις Ευρωπαϊκές Χώρες. Οι αριστεροί και οι δεξιοί οπαδοί του βαθέως κράτους ενοχλούνται από την κοινωνική αποδοχή μιας παράλληλης εκπαιδευτικής υπηρεσίας. Οι αναλύσεις περισπούδαστων κρατιστών περισσεύουν και οι ατελέσφορες πολιτικές παρεμπόδισης της λειτουργίας των φροντιστηρίων είναι συχνές. Στην Κύπρο, στην οποία λειτουργούν με προκλητικό τρόπο τα κρατικά φροντιστήρια (ΚΙΕ), κατά παράβαση των ευρωπαϊκών κανόνων περί ανταγωνισμού, υπάρχουν αναλύσεις επί αναλύσεων αναφορικά με την «παραπαιδεία». Η «Σημερινή» της Μεγαλονήσου στις 2.11.2010 κατηγοριοποιεί την «παραπαιδεία» σε προληπτική και θεραπευτική! Ποια είναι η προληπτική παραπαιδεία; Είναι η παραπαιδεία στην οποία καταφεύγουμε για να προλάβουμε τα δυσάρεστα, το φόβο για το άγνωστο, την απόγνωση όταν δεν καταλαβαίνουμε πλήρως το μάθημα και συσσωρεύονται κενά που μας αφήνουν πίσω και χάνουμε την επαφή με την ομάδα γράφει η εφημερίδα. Και συνεχίζει:
«Η προληπτική παραπαιδεία μπορεί να φέρει τους μαθητές ένα ή περισσότερα βήματα πιο μπροστά από την τάξη, προσδίδει γόητρο και γεμίζει το παιδί με ένα αίσθημα ασφάλειας και ικανοποίησης. Συχνά η προληπτική παραπαιδεία παρασύρει το διδάσκοντα στην αυταπάτη ότι κάποιες επιδόσεις των μαθητών του είναι απόρροια της δικής του διδασκαλίας και τον ωθεί να προχωρήσει στην ύλη, με επακόλουθο κάποια παιδιά να μένουν πίσω και νιώθουν και αυτά την ανάγκη θεραπευτικής πλέον παραπαιδείας.
Ανάμεσα στους λίγους παραδείσους παραπαιδείας παγκοσμίως, η προληπτική παραπαιδεία είναι ιδιαίτερα ενδημική στην Κύπρο. Το κύριο αντικείμενο της είναι τα Αγγλικά, ακολουθούμενα σε μικρότερο βαθμό από τις δεύτερες ξένες γλώσσες, αφού παγκοσμίως η ξένη γλώσσα αποτελεί (μαζί με τα Μαθηματικά) το κατ' εξοχήν μάθημα σχολικής αποτυχίας.
Ιδιαίτερα όμως τα Αγγλικά, τα οποία από τη δεκαετία του ’60 μέχρι σήμερα διεισδύουν σε ολοένα και μικρότερες τάξεις. Το περιεχόμενο του προληπτικού συνδρόμου που πυροδοτούν είναι η προσφυγή στην παραπαιδεία ένα χρόνο πριν από την έναρξη των Αγγλικών στο σχολείο. Αυτό το σύνδρομο συνόδευε μόνιμα τη διδασκαλία Αγγλικών στην Κύπρο τις τελευταίες δεκαετίες, και φυσικά ενεργοποιείτο και όταν τα Αγγλικά έπεφταν σε πιο χαμηλή τάξη.
Τώρα όμως που τα Αγγλικά θα κάνουν άλμα περισσότερων της μιας τάξεων και θα πέσουν μέχρι εκεί που δεν πάει άλλο στο Δημοτικό, τι μπορεί κανείς να περιμένει; Οι συνέπειες θα είναι ολέθριες. Ακόμα και η μία και μοναδική ώρα θα κάνει θαύματα γι’ αυτούς που τη ζήτησαν και εκέλευσαν το πειθήνιο σ’ αυτούς Υπουργείο μας να την εισαγάγει, έστω και μία μοναδική.»
Οι Κύπριοι κρατιστές της ομοιόμορφης παιδείας στην προσπάθειά τους να υπερασπισθούν το αντιδραστικό καλούπι του εξισωτισμού διολισθαίνουν στη γελιοποίηση. Δηλώνω οπαδός της προληπτικής παραπαιδείας κατά το αρχαιοελληνικό και Ιπποκράτειο «κάλλιο προλαμβάνειν παρά θεραπεύειν».