Ο διδάσκων σε αθηναϊκό πανεπιστήμιο πραγματικά δεν πίστευσε στα μάτια του. Ενώ την ημέρα των εξετάσεων μηδένισε σχεδόν το 30% των εξεταζόμενων φοιτητών επειδή αντέγραφαν, όταν άρχισε τη διόρθωση των υπολοίπων γραπτών διαπίστωσε ότι ακόμη ένα περίπου 20% των φοιτητών είχε αντιγράψει, αλλά δεν είχε γίνει αντιληπτό κατά τη διάρκεια της εξέτασης. Το πρόβλημα της αντιγραφής στα ΑΕΙ δεν είναι καινούργιο, όμως πλέον οι διδάσκοντες κάνουν λόγο για επιδημία, καθώς οι νέες τεχνολογίες διευκολύνουν τα μέγιστα την αντιγραφή. «Το φαινόμενο έχει οξυνθεί αλλά υπήρχε πάντα. Ως εκ τούτου το ερώτημα είναι τι κάνουμε για να το περιορίσουμε προληπτικά. Πρέπει να δούμε γιατί ο σημερινός τρόπος εξέτασης των μαθημάτων επιτρέπει την αντιγραφή», ανέφερε στην «Κ» η γ.γ. της ομοσπονδίας των πανεπιστημιακών (ΠΟΣΔΕΠ) και καθηγήτρια στο Παν. Αθηνών κ. Ευγενία Μπουρνόβα. «Πρέπει να υπάρξουν κυρώσεις στους αντιγραφείς. Ακόμη και σε θέματα που απαιτούν κριτική σκέψη, θα βρεθούν φοιτητές που θα αντιγράψουν. Δεν μπορεί να διατηρείται το καθεστώς της ατιμωρησίας», αντιτείνει πανεπιστημιακός περιφερειακού ΑΕΙ. (Πηγή Καθημερινή)
Τεχνικά, τα κινητά τηλέφωνα και τα bluetooth έχουν παραμερίσει τις παραδοσιακές μεθόδους αντιγραφής, όπως τα «σκονάκια». Η μέθοδος που προτιμάται πλέον περισσότερο είναι η εξής: Εξαρχής, γίνεται συνεννόηση ώστε ένας εξεταζόμενος φοιτητής να «θυσιάζεται» για τους υπόλοιπους. Αφού αντιγράψει τα θέματα σε ξεχωριστό χαρτί, παραδίδει λευκή κόλλα και αποχωρεί, κατόπιν βρίσκει τις απαντήσεις και ενημερώνει μέσω των υπερσύγχρονων κινητών τηλεφώνων τους συμφοιτητές του στην αίθουσα. «Εκτιμώ ότι πρέπει να αναζητήσουμε τη λύση του προβλήματος στην επιλογή του πολλαπλού συγγράμματος. Όταν ο διδάσκων δίνει ένα μόνο βιβλίο στους φοιτητές και επιλέγει θέματα μόνο από αυτό διευκολύνει τις περιπτώσεις αντιγραφής. Οι καθηγητές πρέπει να χρησιμοποιούν πολλαπλή βιβλιογραφία και, εάν είναι εύκολο, ακόμη και προφορικές εξετάσεις», τονίζει η κ. Μπουρνόβα, η οποία εκτιμά ότι το μέσο ποσοστό αντιγραφών ανά μάθημα κυμαίνεται στο 15%. «Το σημερινό σύστημα εξετάσεων ευνοεί την αντιγραφή και τη μελέτη από τους φοιτητές μόνο επιλεγμένων θεμάτων, τα γνωστά μας θέματα SOS. Αυτό πρέπει να αλλάξει», συμπληρώνει. Από την άλλη, πανεπιστημιακοί θεωρούν ότι ακόμη κι αν αλλάξει ο τρόπος εξέτασης, τα ΑΕΙ πρέπει να επιβάλουν κυρώσεις σε όσους συλλαμβάνονται να αντιγράφουν. Ο νόμος προβλέπει επίπληξη, παύση παρακολούθησης για 6 μήνες, για ένα χρόνο και τέλος αποβολή. «Ουδέποτε έχει εφαρμοσθεί κάτι. Έχω βρει φοιτητή που αντέγραψε ενώ έδινε το μάθημα για έβδομη φορά. Μήπως πρέπει να αλλάξουμε νοοτροπία;» αναρωτιέται με νόημα ο πανεπιστημιακός του περιφερειακού ΑΕΙ. Φοιτητικές παρατάξεις και διδάσκοντες υπέρ των… αντιγραφέων. Συνέβη πρόσφατα σε περιφερειακό ΑΕΙ. Διδάσκων διαπίστωσε ότι στις εξετάσεις περίπου οι μισοί εξεταζόμενοι είχαν αντιγράψει. Ο πανεπιστημιακός -σε εσωτερικό έγγραφό του προς τη γενική συνέλευση του Τμήματος- παρέθεσε τα γεγονότα και ζήτησε να δοθεί μια λύση, παρουσιάζοντας επίσης τα ονόματα των αντιγραφέων. Στη συνέλευση υπήρξαν εντονότατες αντιδράσεις από τους εκπροσώπους των φοιτητικών παρατάξεων, που κατηγόρησαν τον καθηγητή για «διαπόμπευση των φοιτητών». Εντύπωση, βέβαια, δεν προκαλεί η στάση των φοιτητικών παρατάξεων, αλλά η θέση πανεπιστημιακού, ο οποίος πήρε το μέρος των φοιτητών και αντέτεινε ότι δεν είναι δημοκρατικό ένας μόνο διδάσκων να αποφασίζει τη βαθμολογία των φοιτητών! Το θέμα συνεχίζει να απασχολεί το ίδρυμα, όμως όπως ανέφερε στην «Κ» έτερος πανεπιστημιακός, ανάλογα φαινόμενα καταδεικνύουν την ανάγκη να ληφθούν μέτρα. «Στην καριέρα μου υπήρξαν φοιτητές που πιάστηκαν να αντιγράφουν ενώ εξετάζονταν στο μάθημα για πολλοστή φορά. Ήμουν σε δίλημμα τι να κάνω. Να τους απορρίψω για μία ακόμη φορά ή να τους περάσω τελικά ώστε να ηρεμήσω και εγώ και εκείνοι», ανέφερε στην «Κ» ομότιμος καθηγητής.