– Μείωση της ύλης στις τάξεις από την Ε’ Δημοτικού έως και τη Γ’ Γυμνασίου: ομάδες εργασίας για κάθε βασικό μάθημα ήδη μελετούν βελτιωτικές παρεμβάσεις στην ύλη βασικών μαθημάτων. Οι παρεμβάσεις θα γίνουν συνδυαστικά στα συναφή μαθήματα (π. χ. τα Μαθηματικά με τη Φυσική) και θα περιλαμβάνουν αφαίρεση κεφαλαίων και αναδιάταξη άλλων κεφαλαίων. Οι ομάδες εργασίας θα παραδώσουν τα πορίσματά τους έως τον Μάιο.
– Aύξηση διδασκαλίας αγγλικών και πληροφορικής στα ολοήμερα σχολεία: στα μεγάλα ολοήμερα σχολεία (14θέσια και πάνω) στις ώρες του ολοήμερου σχολείου θα δοθεί βάρος στη διδασκαλία των αγγλικών και της πληροφορικής.
– Αγγλικά με πτυχίο: πιλοτικά, σε 60 δημοτικά και σε 30 γυμνάσια τα αγγλικά θα αρχίσουν να διδάσκονται με τρόπο ώστε οι μαθητές να πιστοποιήσουν τις γνώσεις που έλαβαν με ένα πτυχίο επιπέδου Lower στο τέλος του γυμνασίου.
– «Ψηφιακή τάξη»: στόχος είναι να εφοδιαστούν έως τον Δεκέμβριο όλα τα γυμνάσια με διαδραστικούς πίνακες.
– Αποσπάσεις με το… σταγονόμετρο: πρόθεση του υπουργείου είναι να γίνουν οι λιγότερες δυνατές αποσπάσεις σε θέσεις διοίκησης. Αυτό εξυπηρετείται και από το γεγονός ότι λόγω της δημοσιονομικής λιτότητας, οι προσλήψεις το 2010-2011 θα είναι περιορισμένες. Άρα, είναι αναγκαίο να γίνει η καλύτερη δυνατή αξιοποίηση του προσωπικού, ώστε να μην υπάρξουν λειτουργικά κενά στα σχολεία.
– Ζώνες εκπαιδευτικής προτεραιότητας: σε σχολεία τριών περιοχών της Αττικής (δύο στο κέντρο της Αθήνας και μία από τη Δυτική Αττική) με χαμηλό μέσο οικονομικό επίπεδο και χαμηλές εκπαιδευτικές επιδόσεις (μεγάλη μαθητική διαρροή και μικρή πρόσβαση στα ΑΕΙ) θα δοθούν περισσότεροι πόροι και θα εφαρμοσθούν καινοτόμες εκπαιδευτικές πρακτικές. «Σε αυτές της περιοχές, θέλουμε το σχολείο να αποκτήσει κύρος. Θέλουμε να ανεβάσουμε το επίπεδο όλης της περιοχής», τονίζει στην «Κ» η ειδική γραμματέας Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού του υπ. Παιδείας κ. Θάλεια Δραγώνα. Και καταλήγει: «Θα πρέπει να μελετήσουμε τι μαθαίνουν τα παιδιά από το νηπιαγωγείο έως και το γυμνάσιο. Επιδιώκουμε να αλλάξει όλη η φιλοσοφία της σχολικής πράξης. Ο εκπαιδευτικός να αναλάβει πρωτοβουλία και πλέον ο στόχος να μην είναι απλώς η κάλυψη της διδακτέας ύλης, αλλά η αποτελεσματικότητα της σχολικής διαδικασίας».
Το ιστολόγιο γνωρίζει ότι τρωκτικά προϋπολογισμών και προγραμμάτων τύπου ΖΕΠ καραδοκούν για μια διαχείριση πόρων εν μέσω της οικονομικής δυσπραγίας. Οι καινοτόμες όμως εκπαιδευτικές πρακτικές απαιτούν μια διαφορετική και εξατομικευμένη χρηματοδότηση «τύπου NCLB» ενάντια στην οποία μερικοί ήδη ξεκίνησαν προγραφές…
Μαζί με τα ΖΕΠ θα δοκιμασθεί και η πολιτική τόλμη ως αρετή επιτυχίας. Διαφορετικά αιωνίως θα προσπαθούμε να απαντήσουμε στο ερώτημα: «γιατί αποτυγχάνουν οι εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις;»