Προτάσεις για επανάληψη
Οι «προτάσεις για επανάληψη» και ο «σχολιασμός των θεμάτων» από το «Ιστολόγιο ενός Φροντιστή» είναι πρώτιστα μια απόπειρα αποφόρτισης της ηλεκτρισμένης εξεταστικής ατμόσφαιρας καθώς οι μαθητές μας παρά τα διαγωνίσματα προσομοίωσης που γράφουν στα φροντιστήρια οδηγούνται σε εξετάσεις της μίας και καθοριστικής φοράς.
Καθώς ανάβουν τα φώτα των Πανελλαδικών και ηχούν ασκόπως τα τύμπανα οι διαγωνιζόμενοι υποψήφιοι πρέπει να διαχειριστούν με ιδιαίτερη προσοχή το χρόνο της προηγούμενης και τα συναισθήματα της κρίσιμης μέρας.
Την προηγούμενη της εξεταστικής δοκιμασίας στις 7 μ.μ στο ιστολόγιο θα αναρτώνται χρηστικές και αγχολυτικές συμβουλές για τους υποψήφιους μαθητές μας για κάθε μάθημα ξεχωριστά. Έμπειροι συνάδελφοι από όλη τη χώρα θα προτείνουν μια χρήσιμη τελευταία υπογράμμιση γνωστών θεμάτων και λεπτομερειών του σχολικού βιβλίου που είναι το βιβλίο έμπνευσης όσων την ίδια ώρα συγκεντρώνονται για να θεματοδότησουν.
Με γνώμονα την κρισιμότητα της χρονικής στιγμής στην οποία ο υποψήφιος θα πρέπει να συγκεντρώσει τα γνωστικά του εφόδια και εργαλεία για να κλείσει τον κύκλο της προετοιμασίας του και να κοιμηθεί ήσυχος και αισιόδοξος. «Οι προτάσεις για επανάληψη» θα προσπαθήσουν να τακτοποιήσουν κυρίως τα γνωστά και όχι βέβαια να ανοίξουν καινούρια άγνωστα μέτωπα αναμέτρησης με την ύλη και τα προβλήματα.
Την ημέρα της εξεταστικής δοκιμασίας στη 1.00 μ.μ το ιστολόγιο θα σχολιάζει τα θέματα και κυρίως θα επιχειρεί να βοηθήσει τους μαθητές να διαγράψουν τα συναισθήματα μιας αναμέτρησης και να συγκεντρώσουν την προσοχή τους στο επόμενο μάθημα.
Εισαγωγικά και γενικά μπορούμε από τώρα να επισημάνουμε:
Κατά τη διάρκεια της τρίωρης εξέτασης:
- διαβάζουμε όλα τα θέματα προσεκτικά
- η κλιμάκωση της δυσκολίας ιδίως στα θετικά μαθήματα ξεκινά από το πρώτο προς το τέταρτο και είναι καλύτερα να τα αντιμετωπίσουμε με τη σειρά που δίνονται
- στις ασκήσεις και τα προβλήματα χρειάζεται προσοχή γιατί συχνά οι εκφωνήσεις θυμίζουν αντίστοιχα θέματα του βιβλίου, στα οποία όμως υπάρχουν διαφοροποιήσεις που μπορούν να μας εκτρέψουν
- ο χρόνος είναι αντίπαλος που μπορεί να εξελιχθεί σε εξαιρετικό σύμμαχο αν τον μοιράσουμε σωστά
- απαιτείται σαφήνεια, πληρότητα, ακρίβεια χωρίς ατέρμονες αναλύσεις
- η εμφάνιση του γραπτού και η αρχιτεκτονική της σελίδας προδιαθέτουν ευνοϊκά τον βαθμολογητή
- το διαγώνισμα των εξετάσεων είναι μια τρίωρη μάχη και η προσπάθεια μας πρέπει να έχει τακτική και στρατηγική από το πρώτο μέχρι το τελευταίο λεπτό
- οι φήμες που κυκλοφορούν στην τάξη για τις πολλαπλές επιλογές και τα αποτελέσματα, μας αποσυντονίζουν, διασπούν τη συνοχή και τη τάξη των σκέψεων μας και καταστρέφουν, την ούτως ή άλλως ευαίσθητη συναισθηματική μας ισορροπία
- το φύλλο του διαγωνίσματος είναι ένα χρηστικό κομμάτι που μπορεί να λειτουργήσει για πρόχειρες λύσεις, υπογραμμίσεις κρίσιμων λέξεων και μεθοδολογιών.
Κατά τη διάρκεια των εξετάσεων:
- μετά το τέλος της εξεταστικής διαδικασίας σε κάποιο μάθημα φροντίζω να ξεκουραστώ, να διαγράψω από τη μνήμη το τι συνέβη στο προηγούμενο μάθημα
- συγκεντρώνω την προσοχή μου στο επόμενο μάθημα διαμορφώνοντας ένα χρονοδιάγραμμα επανάληψης ξεκινώντας πάντα από τα πιο δύσκολα κεφάλαια, τα οποία κατά κανόνα έχω λιγότερο διαβάσει
- μέτρο, οργάνωση, πειθαρχία χωρίς υπερβολές και καταστρεπτικά ξενύχτια.
Μερικές ακόμα επισημάνσεις:
- τις ώρες της αναμονής των θεμάτων δεν ενδίδουμε σε φήμες που τελικά δεν επιβεβαιώνονται για πιθανά θέματα που σπέρνουν το πανικό και δοκιμάζουν τις αντοχές μας
- η αποφυγή της αναλυτικής αξιολόγησης του γραπτού μου εν μέσω εξετάσεων μάλλον ωφελεί
- οι αρνητικές προβλέψεις και οι αυτοεκπληρούμενες προφητείες δεν βοηθούν
- χρειάζεται θετική σκέψη και δράση χωρίς να πέφτουμε στην παγίδα της τελειότητας
- ο απολογισμός της μάχης θα γίνει μετά το τέλος της.
Με τη προσδοκία όλοι οι μαθητές να πάρουν από τις εξετάσεις κάτι περισσότερο από αυτό που σ’ ολόκληρη τη λυκειακή βαθμίδα προσπάθησαν και μόχθησαν ευχόμαστε σε όλους Καλή Επιτυχία! Το καλοκαίρι της αγωνίας έχει μόλις αρχίσει…