Ο χαρισματικός άνεργος καθηγητής που εισβάλλει στην καθημερινότητα μιας μέσης αθηναϊκής οικογένειας στην εκπληκτική μαύρη κωμωδία της Ελένης Ράντου «Μαμά μην τρέχεις» αναφωνεί ανακουφισμένος μόλις του ανατίθεται η φροντίδα του νεαρού βλαστού της : «τώρα πια βρίσκομαι ένα ιδιαίτερο πάνω από την ανεργία». Λίγο αργότερα προσλαμβάνεται και σε φροντιστήριο και έτσι αποτυπώνεται εύστοχα η νεοελληνική πραγματικότητα της κύριας, παράπλευρης και συμπληρωματικής απασχόλησης χιλιάδων καθηγητών.Στον ίδιο παρονομαστή της εκπαιδευτικής παραοικονομίας δεκαετίες ολόκληρες το «ιδιαίτερο» μάθημα αναδεικνύεται το κλασσικό στερεότυπο του νεοέλληνα γονιού. Ποίες είναι όμως οι όψεις του φαινομένου και ποίες λύσεις υπάρχουν ; στην εκπαιδευτική προσέγγιση του φαινομένου και παρά το γεγονός ότι πολλοί γονείς θεωρούν ότι η ατομική διδασκαλία δίνει χρόνο και χώρο έκφρασης στον μαθητή όλοι οι διακεκριμένοι παιδαγωγοί συμφωνούν ότι η ομαδική διδασκαλία και μάλιστα σε διαβαθμισμένες ομάδες είναι ένα πολύτιμο μέσο το οποίο σαφώς πλεονεκτεί της μετωπικής διδακτικής σχέσης. Ο μαθητής απελευθερώνει στο πλαίσιο της ομάδας περισσότερες δυνάμεις και αναπτύσσει κίνητρα μάθησης όπως επίσης εμπεδώνει δεξιότητες επικοινωνίας έρευνας και κριτικής σκέψης.στο «ιδιαίτερο» μάθημα συχνά ο διδάσκων αναγκάζεται να βρεθεί έξω από το γνωστικό του αντικείμενο˙ είναι γνωστό τοις πάσι ότι ένας φιλόλογος διατρέχει όλο το φάσμα των σχετικών μαθημάτων, ένας μαθηματικός μπαίνει στον πειρασμό να κάνει Φυσική και πολλοί ανακαλύπτουν ότι μπορούν να διδάξουν χωρίς τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα του δασκάλου. στην οικονομική διάσταση του φαινομένου πρόσφατη έρευνα της Γ.Σ.Ε.Ε. με μετριοπαθείς μάλλον υπολογισμούς αποδεικνύει ότι το 70% του συνόλου των δαπανών είναι μαύρες δαπάνες «ιδιαιτέρων» μαθημάτων χωρίς φόρους και εισφορές, με αποτέλεσμα 3000 φροντιστήρια τα οποία νομίμως λειτουργούν στην χώρα να υφίστανται αθέμιτο ανταγωνισμό τριτοκοσμικού τύπου.Πέρα όμως από τον αθέμιτο ανταγωνισμό η ιδιωτική αυτή συνιστώσα με την τεράστια προσφορά υφίσταται επιπλέον την λοιδορία και τον ορυμαγδό μέσων και κρατικοδίαιτων συνδικαλιστών που με περισσή υποκρισία δεν αξιολογούν τις μαύρες όψεις του φαινομένου και δεν αντιλαμβάνονται ότι οι ανισότητες και οι ταξικοί φραγμοί αναπαράγονται και διευρύνονται όχι από τα σχολεία της λαϊκής παιδείας αλλά από τα φαινόμενα της παραοικονομίας που επιβάλλουν εξοντωτικές και δυσβάστακτες δαπάνες. Η τελευταία έρευνα της Γ.Σ.Ε.Ε. αποτελεί το κρίσιμο γεγονός που επιβάλλει την άμεση δημιουργία δημόσιου μητρώου πιστοποιημένων καθηγητών που παραδίδουν μαθήματα της ειδικότητας τους ως νόμιμοι ελεύθεροι επαγγελματίες. Ταυτόχρονα με την θέσπιση φορολογικών κινήτρων για τους γονείς το «πειρατικό του ιδιαίτερου» θα πάψει να είναι η αθέατη όψη μιας μειοψηφίας που νοθεύει την εικόνα μας ως ανεπτυγμένου κράτους.